Minősítés

Ezen az oldalon a minősítéssel kapcsolatban tölthetők le anyagok, tanácsok, hasznos információk a jelentkezéstől a portfólió megírásán át az eljárás lebonyolításáig és egy kicsit még utána is. Érdemes böngésznie pedagógusnak, szakértőnek és intézményvezetőnek is

Bevezető

Az alábbi ppt-t egy képzésen mutattam be, most kicsit leporoltam. Röviden összefoglalja, és némileg értelmezi az előmeneteli rendszer lényegét. Azoknak ajánlom, akik még ismerkednek a rendszerrel, vagy akik szeretnék másoknak gyorsan és röviden elmagyarázni a lényegét.

1. A minősítési eljárás 

Az alább megtekinthető ppt a minősítési eljárás főbb jellemzőit, feladatait, szereplőit, határidőit mutatja be a jogszabályok és az OH által kiadott útmutató és eljárásrend alapján. Kitér több, a témával kapcsolatban elterjedt tévhitre, legendára is. A ppt folyamatosan frissül a jogszabályok, eljárásrendek változásának megfelelően.

2. Jelentkezés a minősítésre

A jelentkezés minden évben a miniszter által februárban meghirdetett jelentkezési feltételek közzétételével kezdődik. A folytatásról hamarosan egy frissített ppt-t töltök fel.

3. A jelentkezés adatainak ellenőrzése

A leadott jelentkezési lap alapján az intézményvezetőnek április 15-ig kellett rögzítenie a jelentkezést az informatikai rendszerben. Ha ez nem történt meg, vagy nem a jelentkezési lapon megadott adatokkal történt, a pedagógus május 10-ig kérheti az OH-tól a minősítési tervbe való felvételét, vagy az adatok javítását. Ezért fontos, hogy mindenki ellenőrizze az adatokat! Erről szól az alábbi ppt.

4. A szakmai gyakorlati idő ellenőrzése

A szakmai gyakorlati időbe csak a jogszerű foglalkoztatás ideje számít be. Emiatt ellenőrizni kell minden minősítésen még át nem esett pedagógusnál a szakmai gyakorlati idő pontosságát.

Hogy ezt ki milyen alapossággal végzi el, az kinek-kinek az egyéni döntésén múlik, de az biztos, hogy az adatok helyességéért az intézményvezető a felelős, ezért nem árt, ha utánaszámol a dolgoknak, illetve a problémás eseteket átgondolja. Ezzel saját maga és a minősítésre készülő kollégái érdekét is szolgálja.

Az alábbi ppt-ben pontosítom, a szakmai gyakorlati idő fogalmát, újra tisztázom, mi számít bele és mi nem, továbbá kitérek néhány foglalkoztatási szabályra. Utóbbiak vonatkozásában még bővíteni fogom a ppt-t ezért érdemes többször is ránézni.

5. Portfólió tartalma és feltöltése

A minősítés legnagyobb feladata a pedagógus részéről az e-portfólió elkészítése. A minősítés sikere szempontjából is ez a legfontosabb elem, ezért fontos, hogy megfelelően készüljön el. Az alábbi ppt elsősorban az OH által kiadott Útmutató alapján mutatja be lépésről lépésre ezt a feladatot.

6. Forrásmegjelölés a portfólióban

A téma fontos, mert a hivatkozások, forrásmegadások elmulasztása az eljárás sikertelenségéhez vezethet. Az Útmutatóban minden tudnivaló benne van, ezt foglalja össze és kicsit magyarázza, példákkal egészíti ki az alábbi ppt.

A ppt jelenlegi, 1.2-es verziója az Útmutató 6. kiadása mellett már a hiánypótlásról szóló szakértői tájékoztató legújabb, 2. kiadásában leírtakat is tartalmazza!

7. Az a bizonyos 3 éves szabály...

 A portfóliókészítésnek eléggé eldugott szabálya az, amely kimondta, hogy a kötelező dokumentumok nem lehetnek három évnél régebbiek. Az Útmutató jelenleg hatályos 6. változatában így szól ez a szabály (a 8.3.2. pontban):

"A feltöltött alapdokumentumok tartalma nem vonatkozhat 3 évnél régebbi tevékenységre. A szabadon választható dokumentumok lehetnek régebbiek is."

A szabály tehát nemcsak a készítés dátumára vonatkozik, hanem a tartalomra is. Ez különösen az esetleírásnál szokott előkerülni, nagyon figyelni kell rá!

A szabály be nem tartásának közvetlen következményét nem találtam, de nagyon is el tudok képzelni egy olyan értelmezést, hogy ennek be nem tartása esetén a portfólió hiányos, ugyanis nincs a megfelelő helyen egy megfelelő dokumentum. Semmiképp sem kockáztatnék!

8. Hogyan védjünk portfóliót?

Az alább megtekinthető ppt a portfólió védéséhez ad tanácsokat a pedagógusoknak. Készítésekor a pedagógus és a szakértő szemszögéből származó tapasztalatokat egyaránt figyelembe vettem.

Az Útmutató legfrissebb 6. változata alapján frissített, javított ppt a kérdésekről szóló új diákkal:

9. Az intézményi delegált kijelölése és teendői

Az alábbi ppt az intézményi delegált munkájáról szól. Nem azt foglalja össze, hogy mit írnak erről a jogszabályok és útmutatók, sokkal inkább az ezzel kapcsolatos praktikus teendőkről szól.

10. Miért nem baj, ha nem 100% az eredmény?

A minősítés százalékos eredménye sokak számára jelent minőségi mutatót a pedagógiai munkára vonatkozóan. Tulajdonképpen jogos ez a gondolat, mégis tévedés. Hogy miért, arról szól az alábbi írás. 

11. A szakértőket értékelő kérdőívek összegzése

A minősített pedagógus az eljárás után egy kérdőív kitöltésével értékelheti a szakértők munkáját. Ennek eredményéről a szakértők negyedévenként kapnak tájékoztatást, az alábbi ppt azt mutatja meg, hogy hogyan. Az összeállítás elsősorban nem a szakértőknek készült, hiszen ők ismerik majd ezt a funkciót, hanem sokkal inkább azoknak, akik ilyen értékelést kitöltöttek, kitölthettek volna, vagy kitölthetnek majd a jövőben.

Kiderül belőle az is, hogy a rendszer tényleg figyel az anonimitásra, a kitöltők nem azonosíthatók. Szóval csak nyugodtan...

12. A szakértői munka tapasztalatai és buktatói

Bárki bármit is mondjon, a minősítésen átesett pedagógusok többségének a véleménye pozitív. Én magam csak ilyennel találkoztam, és többnyire ezt hallom másoktól is.

Abban mindenki egyetért, hogy semmi megalázó nincs benne. Sok munka, de nem teljesíthetetlen. Sokan úgy érzik, jól esik megmutatni magukat, végiggondolni a tevékenységüket. Hallottam már olyan visszajelzést is, hogy a kiégés ellen is jó eszköz, vagy éppen a megújulásban segít.

Negatív vélemény a következők esetén szokott lenni:

- Még nem próbálta, és ezért izgul, ez érthető.

- Elhiszi a propagandaszövegeket a teljesíthetetlen adminisztrációról és megalázó eljárásról, és szépen belelovallja magát már előre. Ezt nem minősíteném...

- Találkozott egy hülye szakértővel. Mert bár én nyilván nem ismerek ilyet, úgy tűnik, sajnos bizony van... Talán az alábbi ppt is hozzájárul ahhoz, hogy kevesebb legyen. (Nem csak szakértőknek ajánlom!!!)

© 2022 GLOBAL Tanácsadó Kft.. 1013 Budapest, Clark Ádám tér 1.
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.